Pompa wodny znajduje się w praktycznie każdym pojeździe spalinowym. Są to ciężarówki, autobusy, samochody osobowe i terenowe, a nawet pociągi. Jej zadaniem jest rozprowadzanie płynu chłodzącego oraz odprowadzanie ciepła wytwarzanego przez silnik spalinowy. To bardzo ważne zadanie, ponieważ w przypadku braku tego elementu w składzie komponentów, ciepło mogłoby się gromadzić, powodując przegrzanie całej jednostki napędzającej. Co jeszcze warto wiedzieć o tej części wyposażenia?
Za co odpowiada pompa wody w samochodzie?
Jak wspomniano wcześniej, pompa wody odpowiada za odprowadzanie ciepła z silnika. W przypadku, gdy nie będzie całkowicie sprawna, może dojść do poważnej awarii lub całkowitego zniszczenia jednostki napędzającej. Dlatego prawidłowe działanie pompy wody w aucie jest kluczowe. Pompa wody jest bardzo ważną częścią układu chłodzenia w samochodzie. Wraz z chłodnicą, termostatem, wentylatorem chłodnicy oraz wieloma innymi komponentami, dba o sprawną pracę silnika, a także jego dobrą kondycję. Rozprowadzanie płynu chłodniczego nie tylko prowadzi do odprowadzania ciepła z silnika, lecz także zabezpiecza go przed korozją. Jest to możliwe dzięki dodatkom, które są zawarte w tym specyfiku.
Konstrukcja pompy wody – jak wygląda?
Pompa wody, pomimo tego, że odpowiada za tak ważną kwestię, jak regulacja temperatury w jednostce napędowej pojazdu, nie jest urządzeniem o znacznych gabarytach. Ta część przypomina swoim wyglądem dysk i składa się z czterech głównych elementów:
- Metalowego korpusu,
- Wirnika, który może być wykonany z metalu lub tworzywa sztucznego. Jego zadaniem jest wprowadzanie płynu chłodniczego w ruch.
- Koła napędowego – na nie przekazywany jest moment obrotowy z koła pasowego wału korbowego przez pasek lub łańcuch rozrządu albo inne elementy, zależne od konstrukcji.
- Ułożyskowanego wału, do którego końców montuje się koło napędowe i wirnik.
Gdzie montuje się pompę chłodzenia?
Pompa wody może być przykręcona do silnika z przodu lub na górze. Jej umiejscowienie zależy od pozycji paska rozrządu, łańcucha albo paska wieloklinowego, którym jest napędzana. Zależy to głównie od modelu auta i rozwiązań konstrukcyjnych w nim zastosowanych. Stabilna pozycja pompy jest ważna w kontekście jej prawidłowego funkcjonowania. Dlatego decydując się na wymianę lub serwis pompy wodnej, należy zwracać szczególną uwagę na jej prawidłowe mocowanie. Tak, aby działanie elementu nie szwankowało, na przykład podczas jazdy na wymagającej trasie.
Jak działa pompa wody?
Pompa wody odpowiada na odpowiednie krążenie płynu chłodniczego między takimi komponentami jak silnik, chłodnica i nagrzewnica. Napędzana jest przez silnik pojazdu poprzez pasek klinowy. W SUV-ach lub samochodach hybrydowych występują także pompy pomocnicze, za których działanie odpowiadają natomiast ich własne silniki elektryczne.
Obecnie działanie pomp wodnych w samochodach zachodzi na zasadzie wirówki (centryfugi). Oznacza to, że umieszczony we wnętrzu tego komponentu wirnik wprawia płyn chłodzący w ruch, który zasysany jest przez czoło pompy. Następnie kieruje się on pod dużym ciśnieniem przez otwór wyjściowy, wprost do silnika. Płyn chłodzący przemieszcza się po cylindrach i głowicy, odbierając od nich nadmiar ciepła. Na samym końcu, kiedy otwiera się termostat, wpływa do chłodnicy.
Jakie są najczęstsze powody awarii pompy chłodniczej?
Sprawne działanie pompy wody w dużej mierze zależy od stosowanego płynu chłodniczego. Dlatego zawsze należy sprawdzać, jakie parametry środka chłodzącego zaleca producent danego pojazdu. Dzięki temu można uniknąć awarii pompy oraz samego silnika.
Najczęściej usterki tego komponentu związane są z korozją, która powstaje w przypadku używania nieodpowiedniego chłodziwa. Najgorszym rozwiązaniem jest oczywiście stosowanie wody lub starego płynu, który utracił właściwości antykorozyjne. Awarie pompy wody mogą być także spowodowane uszkodzeniem pierścienia ślizgowego, łopatek wirnika (szczególnie jeśli są wykonane z tworzywa sztucznego), czy uszczelki pod głowicą. Jeśli uszczelka ta zostanie uszkodzona, do płynu chłodzącego dostaną się spaliny, które niekorzystnie działają na jego właściwości. Inne często spotykane usterki to np. nieprawidłowe napięcie paska rozrządu oraz łożysk pompy.