Czym jest zawór EGR i jak działa?

Zawór EGR to niewielkie urządzenie, które jest stosowane w samochodach osobowych. Jego działanie pozwala obniżyć ilość zanieczyszczeń w tym szkodliwych tlenków azotu, które powstają podczas spalania paliwa. Kierowcy często nie wiedzą, jakie funkcje pełni to urządzenie w ich samochodach. Z tego względu warto dowiedzieć się, jak zbudowany jest zawór EGR i w jaki sposób działa.

Czym jest zawór EGR? Budowa układu recyrkulacji spalin.

Zawór EGR to tak naprawdę jedynie część układu Exhaust Gas Recirculation, czyli układu recyrkulacji spalin. Mieści się pomiędzy układem wydechowym i układem dolotowym, obok kolektora ssącego. W skład całej instalacji odpowiedzialnej za redukowanie ilości zanieczyszczeń wchodzą: zawór EGR, chłodnica EGR, turbosprężarka, intercooler i przepustnica. W praktyce budowa tego typu układów nie jest skomplikowana.

Cały układ recyrkulacji spalin pełni proste zadanie. Odpowiada za zarządzanie ilością spalin, które zostają cofnięte do układu dolotowego, aby zmniejszyć emisję negatywnie oddziałujących na środowisko naturalne gazów, do których należą wspomniane wcześniej tlenki azotu. Dzięki temu obniża się zawartość tlenu w powietrzu dolotowym oraz temperaturę gazów, co może zredukować ilość szkodliwych substancji nawet o 70%. Czujnik EGR przyczynia się więc do spadku zanieczyszczenia środowiska spowodowanego przez spaliny produkowane w czasie jazdy.

Jak działa zawór EGR?

Działanie zaworów EGR może wydawać się skomplikowane, jednak w rzeczywistości jest oparte na bardzo prostych mechanizmach. Spaliny, które powstają w silniku samochodu, wlatują do kolektora. Mogą wydostać się na zewnątrz poprzez układ wydechowy. Pomiędzy układem wydechowym i dolotowym znajduje się wąski przewód, a zawór EGR jest elementem tego przewodu, który decyduje o tym, kiedy spaliny mają trafić do dolotu. Oznacza to, że samochody wyposażone w zawór EGR nie pozwalają na wydostanie się spalin bezpośrednio z układu wydechowego. Układ recyrkulacji spalin sprawia, że część zanieczyszczeń zostaje cofnięta, a co za tym idzie, obniżona zostaje zawartość tlenu w komorze spalania. To przekłada się na zmniejszenie temperatury w całym układzie i wcześniej wspomnianą redukcję zanieczyszczeń nawet o 70%.

Zaślepki zaworów EGR

W starszych modelach samochodów układy recyrkulacji spalin najczęściej opierały się na pneumatycznym sterowaniu zaworem EGR. W najnowszych autach najczęściej odbywa się to za pomocą sterowania elektromagnetycznego. Pozwala to na płynniejsze i bardziej uregulowane zarządzenie ilością spalin. Wielu kierowców decyduje się jednak na zaślepienie zaworów EGR. Często jest to związane z mechanicznymi problemami z pracą zaworu. Niekiedy na zaworze EGR osadzają się zanieczyszczenia, które sprawiają, że zwiększają się jego opory podczas pracy, a co za tym idzie, układ nie reaguje wystarczająco szybko na naciśnięcie gazu. W niektórych przypadkach użycie zaślepek zaworu EGR sprawia, że możliwe jest przywrócenie mocy samochodu sprzed awarii. Z tego względu wielu kierowców decyduje się na to rozwiązanie. Na rynku dostępny jest szeroki wybór zaślepek do zaworów układy recyrkulacji spalin. Często wystarczy jednak przeprowadzić czyszczenie zaworu EGR.

Czyszczenie zaworu EGR

Gdy obserwujemy spadek mocy samochodu, często powodem tego okazuje się układ EGR. Na początku warto sprawdzić, czy problemem na pewno jest zawór. Zdarza się, że awarii ulega również chłodniczka EGR, co może mieć negatywne skutki dla silnika. Najczęstszym problemem jest jednak zanieczyszczenie zaworu EGR. Większość problemów z tym układem jest związanych z prozaicznym osadzaniem się nalotu na zaworze, co zwiększa jego opory w czasie pracy. Jeśli zawór nie uległ awarii, wyczyszczenie zaworu przyniesie ten sam skutek, co zaślepienie go, czyli optymalizację pracy.

Warto czyścić zawór EGR nie tylko wtedy, gdy okaże się, że spowalnia pracę auta. Aby uniknąć nieprzyjemnych usterek, warto profilaktycznie czyścić urządzenie raz na kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Może to nam pozwolić też na uniknięcie ponoszenia nieprzyjemnych kosztów napraw w przyszłości.

Szukasz zaworu EGR do swojego pojazdu?

Skontaktuj się z nami tel. 46 857 91 00 | e-mail bslparts@bslparts.pl

Jesteśmy dystrybutorem marki Pierburg!

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top